In 1980 verliet een generatie acteurs de school. Zij vatten het plan op om een oud-leerlingentoneelgroep te vormen, om gesteund door de school, die de zaal beschikbaar stelde door te kunnen gaan met spelen. Er ontstond een hechte groep, die twee prachtige producties op de planken zette. Alles voor de tuin was de eerste. De regie was in handen van Dieuwke van Ooij.
Jenny en Richard wonen in een groot, duur huis. Ze hebben een zoon Roger. De jongen is op de kostschool en dat kost veel geld. Ze willen diverse dingen kopen, een broeikas, Russische wodka en een motormaaier en nog veel meer. Ze kijken naar hun vrienden, die zich alles kunnen veroorloven. Alles kost zoveel, ze komen telkens te kort - ze leven boven hun stand, maar ze verbeelden zich dat het niet anders kan. Om gelukkig te zijn, moet je in een mooi huis met een tuin wonen en lid zijn van een dure club. Jenny zou wel graag een baantje willen hebben om bij te dragen in de kosten, maar ze heeft geen opleiding gehad en Richard wil er niet van horen. Mevrouw Toothe komt langs. Zij is een eigenares van een exclusief bordeel. Zij biedt Jenny aan een paar middagen in de week bij haar te komen "werken". Jenny wijst het natuurlijk verontwaardigd af, maar als ze ziet hoe de madam letterlijk met geld smijt, gaat ze door de knieën. Een half jaar weet ze het te verbergen voor Richard, maar wat heeft ze tenslotte aan al dat geld als ze het niet uit kan geven? Dus vertelt ze het hem. Richard is diep geschokt, hij is razend . . . maar tenslotte capituleert ook hij. Dit gaat iets gemakkelijker wanneer blijkt dat al hun chique vrienden van de club op dezelfde manier aan hun geld komen. Alles zou dus in orde zijn als niet toevallig een ongetrouwde huisvriend, die regelmatig dronken is, op een feestje bij Richard en Jenny mevrouw Toothe herkent. Ze zijn allemaal bang dat hij het met zijn dronken kop op de club vertellen zal en ze proberen hem tegen te houden, vóór hij z'n mond voorbij praat. Maar dit gebeurt een beetje al te grondig - hij gaat dood. Op aanraden van de bordeelhoudster verstoppen ze het lijk. Het is de ironie van het noodlot dat deze Jack, die miljonair was, zijn geld heeft nagelaten aan Richard en Jenny.
en nog wat uit het programmaboekje:
VERKLARING VAN CODE-LETTERS produktie-jaar
A. Het omgekeerde pension W.F. Hermans 1976
B. Harten Twee,Harten Drie P. Rodenko 1976
C. Drie Stuiversopera B. Brecht/K.Weill 1977
D. Andorra M. Frisch 1978
E. Het Bezoek van de oude Dame F.Dürrenmatt 1979
P. De Vrouw in de ochtend A.Casona 1980" IN PLAATS VAN TUINIEREN " geschiedenis
Het begin van bepaalde hobbies of interessen is veelal moeilijk aan te geven. "Het groeit gewoon".Toch denk ik dat ik namens alle direct betrokkenen schreef als ik stelde dat onze aandacht voor toneel,met name de actieve kant ervan, z'n aanvang nam op één of ander moment binnen (de ontwikkeling van) een middelbare- schooljaar.
Als u de deelnemerslijst bekijkt zult u aan de code-letters kunnen zien dat alle personen reeds aan een eerdere produktie hun medewerking hebben mogen verlenen.
Dit was dan ook een van de drie eisen die kort na de reünie van "M-50" werden gesteld om in aanmerking te kunnen komen voor deelname aan een eventueel voort te brengen oud-leerlingen toneelstuk: minstens voorgaande ervaring op AML-toneelgebied.
De overige voorwaarden; oud leerling van het Montessori Lyceum en TIJD hebben. Bij een druk bezochte voorbespreking in november 1980 bleek dat alleen dit laatste voor problemen zorgde. Hierdoor viel een flink gedeelte af, hetgeen de keuze van het stuk beter mogelijk maakte.
Deze keuze was gebaseerd op 1.aantrekkelijkheid (van het stuk)
2.hoeveelheid personen en
3.praktische uitvoerbaarheid
Was het in vervlogen montessori-dagen zo dat een goede regisseuse een goede producer en een goed stuk vaststonden, nu moest dit geheel zelf verzorgd worden.
Toen de repetities op gang waren gekomen en de rolbezetting vaststond gooide achtereenvolgens een tentamencyclus, een lange vakantie, een regisseurswissel en een veranderde rolbezetting roet in de continuiteit en begon het probleem van de fatale datum z'n kop boven het toneel te steken. Vóór het vertrek van een van de spelers naar het buitenland en vóór de nieuwe universitaire tentamencyclus moesten de uitvoeringen achter de rug zijn. Welnu..
Op het moment dat u dit leest bevinden we ons in een stadium waarin we "ALLES VOOR DE TUIN" publiekelijk toonbaar achten.
Dat wij in de gelegenheid gesteld zijn zover te komen met mensen die hun middelbare schooljaren al minstens één jaar en hoogstens vijf jaar achter zich hebben is mede te danken aan een school, een aantal docenten dat het "culturele werk" een warm hart toedraagt en niet in de laatste plaats die hobby of interesse waarvan wij de aanvang nu zeker weten te plaatsen.
Sander Janmaat
De hele ploeg. Ga met de cursor over de gezichten voor de namen en meer info.
Beluister de complete registratie van de uitvoering van donderdag 4 november
Eerste bedrijf | Tweede bedrijf | Derde bedrijf |
vlnr: Jantien Kassies, Laura Scheffer, Erik Balke, Marijke Hogers, Hildo Krop, Metta Gramberg, Wim Asman. Net zichtbaar achter Erik Simone Niemeijer.
vlnr: Erik Balke, Simone Niemeijer, Wim Asman, Hildo Krop, Marijke Hogers, Metta Gramberg, Martijn Roos
De foto's hieronder komen uit het plakboek van Wim Asman.
“Verbazingwekkend hoe ontnuchterend doodgaan op je werkt”
Martijn Roos
>
“Weet jij eigenlijk wel hoeveel die dingen kosten?”
Metta Gramberg en Wim Asman
“Is Monica Burns een jodin?”
vlnr: Wim Asman, Maarten van Hinte, Simone Niemeijer, Marijke Hogers, Hildo Krop, Metta Gramberg, Martijn Roos
“Kijk, ik ben natuurlijk een heel aardig jongen hoor, maar…”
Wim Asman, Metta Gramberg, Martijn Roos
“Begraaf hem dáár dan”
vlnr: Erik Balke, Sander Janmaat, Jantien Kassies, Laura Scheffer, Simone Niemeijer, Wim Asman
Metta Gramberg, Wim Asman, Martijn Roos
“Blijven roken…. én bonnetjes sparen.”
Wim Asman, Metta Gramberg
“Geloof je heus dat je beter de politie kunt bellen?”
Jantien Kassies, Wim Asman, Simone Niemeijer
Het productieteam stond onder leiding van Sander Janmaat
“Producent SJ acteert met stil spel ontbrekend glas”
Ronald van der Ploeg, Sander Janmaat, Metta Gramberg, Erik Balke